onsdag den 4. december 2013

Programfornyelse

På korpsrådsmødet i 2011 vedtog vi, Det Danske Spejderkorps en udviklingsplan for 2011-13 (den som vi i 2013 forlængede til 2014). I den udviklingsplan hedder det under overskriften “Attraktivt program” bl.a. at “Vi iværksætter en revision af vores program og sætter fornyet fokus på spejdermetode og spejderværdier.” Sammen med Birgitte er jeg den anden af to projektledere på den del af ovenstående, som handler om en revision af vores program. Foreløbig har vi kaldt det en “programudforskning” for at signalere at vi i første omgang har brug for at blive klogere både på opgaven og på programmet. 

Vi har valgt at basere vores arbejde på en metode, der er udviklet af WOSM (kaldet RAP – “Renewed Approach to Programme”), som er forholdsvis velkendt i bevægelsen. I forbindelse med kongressen har vi begge naturligvis også haft fokus på at tale med andre, som har erfaring med programfornyelse, og fordi processen er kendt i WOSM-sammenhæng, har vi kunnet tale med flere, som har erfaring med netop denne metode til programfornyelse. 

De emnesøjler, jeg har nævnt i det foregående, spiller naturligvis også ind i arbejdet med programfornyelsen ved at gøre os klogere på programmets rolle som et fremadskridende uddannelsesforløb. 

Ud over det ovenstående har det meste af det, jeg har fået med i forhold til programfornyelse, været fra samtaler med andre deltagere mere end fra de planlagte sessioner. Her har vi haft fokus på praktiske erfaringer (hvordan har de organiseret arbejdet, hvor mange har deltaget i hvilke faser, hvordan har de tilpasset WOSM's RAP-proces til lokale forhold, o.s.v.) og på deres resultater i den tidlige fase af arbejdet, hvor det handler om at opstille mål for programmet (og hvor fokus er på en mere abstrakt / teoretisk forståelse af program (på dette tidspunkt hovedsaglig hvorfor vi gør, hvad vi gør – altså formål, værdier og principper – og hvordan vi gør, hvad vi gør – altså spejdermetoden) og ikke mindst menneskers udvikling som hele mennesker). 

Nogle nøgleord – pointer, jeg har fået bekræftet i vores samtaler – fra denne udforskning er
  • Vigtigheden af at skabe en involverende proces når vi kommer til den konkrete udformning af et nyt program. 
  • Start med værdier og formål!
  • Test, test, test! Tingene bør testes i praksis inden vi kaster penge i at trykke hæfter
  • Ting Tar Tid – at forny programmet er ikke noget man gør på en uge eller på et år eller endog på tre år. Vi har startet en proces, men der kommer til at gå adskillige år inden et nyt program for DDS kan være klar

Med varme spejderhilsner
Troels Forchhammer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar